Persbericht

Nederland en Frankrijk hebben de hoogste graad van internetbankieren binnen Europa

comScore publiceert een overzicht van Europees internetgebruik in december 2011

LONDEN, Verenigd Koninkrijk, 16 februari 2012 - comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, publiceert vandaag een overzicht van internetgebruik in Europa. Daaruit blijkt dat 381,5 miljoen unieke bezoekers in december 2011 gemiddeld 27,5 uur op internet doorbrachten. Deze studie maakt gebruik van comScore’s onderzoekspanel en de Unified Digital Measurement (UDM) methode dat het geaggregeerde internetgebruik van 49 Europese landen toont en individuele rapportages biedt over 18 landen in Europa. Een van de bevindingen is dat 66,3% van de Nederlandse internetbezoekers online bankiert. Daarmee is het de grootste markt in Europa voor websites als die van ING Group.

In Nederland bezochten 2 op de 3 internetgebruikers websites voor internetbankieren
Bankwebsites bereikten 66,3% van alle internetbezoekers in Nederland, het hoogste percentage van alle markten in Europa. Nederland was niet alleen de grootste markt in Europa, maar zelfs in de hele wereld. Frankrijk staat op de tweede plaats: 59,9% van de Franse internetgebruikers bezocht de sites van onder andere Crédit Agricole en Société Générale. Ook de Zweedse internetbezoekers bleken enthousiaste online bankiers. Met 55,9% neemt dit land de derde plaats in.

Top 5 Europese markten* voor internetbankieren in percentage gebruikersbereik, december 2011
Bankieren
Aantal unieke bezoekers
(x 1000)
% Bereik
Nederland 7.954 66,3%
Frankrijk 25.782 59,9%
Zweden 3.489 55,9%
Groot-Brittannië 19.943 53,2%
Finland 1.804 53,1%

*Van de Europese markten waarvan wij aparte analyses maken

In december bezochten 147,5 miljoen Europese internetgebruikers websites voor internetbankieren. Dat komt neer op 38,7% van het totale aantal internetgebruikers. Behalve de hoogste graad van internetbankieren heeft Nederland met ING Group ook de Europese marktleider in online bankieren. Gedurende de hele maand trok deze website 11,2 miljoen unieke bezoekers, op de voet gevolgd door de site van de Franse bank Crédit Agricole, met 10,7 miljoen unieke bezoekers. Lloyds Banking Group was derde met 9,4 miljoen Europese bezoekers in december.

Top 5 Europese websites voor internetbankieren in totaal aantal unieke bezoekers (x 1000), december 2011
Totaal unieke bezoekers
(000)
Totaal aantal internetgebruikers 15 + 381.546
Business/Finance - Banking 147.499
ING Group 11.233
Crédit Agricole 10.694
Lloyds Banking Group plc 9.351
Société Générale 8.600
Sparkassen-Finanzgruppe 8.598

Snelst groeiende websites in Europa
Het Russische sociale netwerk Fotostrana.ru van Hamborner Holdings was met 52% groei tussen november en december de snelst groeiende website in Europa, gevolgd door het softwarebedrijf Opera Software (36% toename). Op het gebied van populariteit behielden de websites van Google in Europa hun eerste plaats, met 350,2 miljoen unieke bezoekers. Facebook, qua bezoekersaantallen op de derde plaats met 258,1 miljoen bezoekers, had de hoogste totaalscore met 93,3 miljard minuten die de bezoekers op de site doorbrachten. Interessant is ook dat de website Vkontakte deze maand het hoogste gemiddelde had in gebruiksduur: 7,9 uur per bezoeker.

Top 15 snelst groeiende websites* in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000), N ovember 2011 vs D ecember 2011
Bron: comScore MMX
Totaal aantal unieke bezoekers (000)
Nov-2011 Dec-2011 Percentage verschil
Totaal aantal internetgebruikers 15 + 379.402 381.546 1%
Hamborner Holdings 10.334 15.728 52%
Opera Software 17.788 24.153 36%
Samsung Group 13.153 16.090 22%
BABYLON.COM 19.061 23.112 21%
Spil Games 22.470 26.881 20%
METRO Group 16.597 19.366 17%
Gazprom Media 17.395 19.554 12%
Nokta.com MEDYA 19.056 21.010 10%
SUP 22.302 24.421 9%
Rambler Media 23.596 25.836 9%
Turner Digital 16.846 18.421 9%
Break Media 20.782 22.677 9%
Terra - Telefonica 23.642 25.701 9%
LeGuide.com-websites 15.252 16.471 8%
Amazon-websites 109.496 117.795 8%

* Van de top 100 websites

Internetgebruik per land in Europa
Hieronder ziet u een overzicht van het internetgebruik in Europa voor de 18 markten waarvoor comScore aparte analyses maakt. De Russische internetgebruikers bleven in december 2011 de grootste groep binnen Europa, met bijna 53,4 miljoen gebruikers. Groot-Brittannië behield de eerste plaats qua tijdsbesteding: de gebruikers brachten in december 2011 gemiddeld 35,6 uur door op internet. Turkije nam hier de tweede plaats over van Nederland, met een gemiddelde van 33,7 uur internetbezoek per gebruiker.

Overzicht van Europees internetgebruik per land
Gerangschikt op basis van het totaal aantal unieke bezoekers (000),
D ecember 2011
Totaal internetgebruik
Totaal aantal unieke bezoekers (000) Gemiddeld aantal uren per bezoeker Gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker
Wereldwijd 1.444.092 24,4 2.354
Noorwegen 3.279 27,3 2.492
Ierland 2.361 19,7 1.910

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld en is de favoriete bron van digitale marketing intelligence. Kijk voor meer informatie op www.comscore.com/companyinfo.

+33 (0) 1 42 47 45 06

More about