september 2, 2010

comScore koopt Nedstat, wereldwijd aanbieder van web analytics en online optimalisatie

Acquisitie voegt nieuwe producten en mogelijkheden toe aan het “Unified Digital Measurement” platform

RESTON, VA, 1 september 2010 – comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, heeft vandaag bekend gemaakt dat het Nedstat, een vooraanstaand aanbieder van web analytics en innovatieve oplossingen voor video measurement, voor ongeveer 36,7 miljoen dollar heeft gekocht. Nedstat, dat haar hoofdkantoor in Amsterdam heeft, levert technologie van wereldklasse waarmee organisaties online gebruikservaringen kunnen optimaliseren en de opbrengst uit digitale media-investeringen kunnen maximaliseren. Omdat de Nedstat technologie op duizenden sites wordt gebruikt helpt deze acquisitie om de mondiale expansie van comScore te versnellen, met name op Europese markten, en versterkt het comScore’s Unified Digital Measurement™ (UDM) platform, dat bereiksmeting op basis van panels combineert met census-level dataverzameling om zo een holistisch beeld te geven van digitaal consumentengedrag.

“De aankoop van Nedstat is opnieuw een belangrijke stap in de richting van ons doel om van het Unified Digital Measurement platform de mondiale standaard voor digitaal meten te maken,” zegt dr. Magid Abraham, president & CEO van comScore. “Bovendien vragen onze klanten om een nieuw soort toepassing waarmee ze op basis van reeds verzamelde UDM-data de opbrengst uit hun publiek kunnen maximaliseren. Met behulp van het Nedstat-platform kunnen we substantiële toegevoegde waarde aan klanten bieden, bestaande klantrelaties uitbreiden en het bereik van onze markt verbreden door nieuwe en unieke digitale business analytics toe te voegen aan comScore’s aanbod. Klanten van Nedstat hebben al jarenlang profijt van de gedetailleerde en flexibele analytische tools en uitstekende gebruikservaring. We zullen Nedstat’s technologie gebruiken om nieuwe toepassingen, grotere schaalbaarheid, een uitgebreidere dataset en een gebundeld en consistent beeld van publieksstatistieken te ontwikkelen, allemaal zaken die volgens ons tot een beter inzicht leiden, waarmee klanten hun bedrijfsresultaten kunnen verbeteren.”

“We zijn verheugd onze krachten met comScore te bundelen, een erkend leider in digitaal meten,” aldus Michael Kinsbergen, CEO van Nedstat. “comScore’s ‘Unified Digital Measurement’ platform biedt een fascinerende visie op de toekomst van digitaal meten, en we spelen graag een belangrijke rol bij het realiseren van die visie. We zijn ervan overtuigd dat Nedstat’s web analytics van substantiële toegevoegde waarde kan zijn voor klanten wanneer het gecombineerd wordt met het bestaande comScore meetplatform.”

Nedstat zal door de overname een volledige dochter van comScore worden. De heer Kinsbergen zal bij de overgang helpen en betrokken blijven bij het bedrijf door plaats te nemen in comScore’s Raad van Advies. Daarnaast zullen Fred Appelman, Nedstat’s Chief Technology Officer, en Michiel Berger, Nedstat’s medeoprichter en Chief Innovations Officer, deel gaan uitmaken van comScore in leidinggevende functies op strategisch en technologisch gebied.

comScore verwacht dat de acquisitie van Nedstat gedurende de rest van 2010 ongeveer 4 miljoen dollar aan extra inkomsten zal opleveren. comScore gaat ervan uit dat door de transactiegerelateerde kosten en aanpassingen de netto inkomsten in 2010 volgens GAAP en non-GAAP zullen verminderen, maar dat de transactie zal bijdragen aan de GAAP en non-GAAP netto inkomsten in de eerste helft van 2011.

Klanten zijn positief over de acquisitie

“Door het huidige, snelle en complexe medialandschap is het essentieel voor een internationale media groep als Eurosport om een wereldwijde bron van digital market intelligence te hebben die ons voorziet van analytics, bereiksmetingen, inzicht in klantgedrag en socio-demografische gegevens over internet, online video, mobile en tablet gebruik. Het koppelen van Nedstat’s analytics oplossing aan comScore’s Unified Digital Measurement platform is een zeer positieve ontwikkeling. Het voordeel voor Eurosport van een enkele service provider is tweeledig: we zullen beschikken over alle benodigde informatie over klantgedrag op ons digitale platform en tegelijkertijd hebben we de analytics die nodig zijn om de prestaties van de advertentiecampagnes van onze klanten te optimaliseren”.

1. Pierre-Emmanuel Ferrand, Head of Programmes Marketing and Research, Eurosport

“Heldere data en analytics zijn van levensbelang voor iedere digitale onderneming en we steunen elke poging in onze branche om de verschillende datasets meer op elkaar af te stemmen. Dit stelt ons in staat meer vertrouwen te hebben in de data en betere beslissingen te nemen op een snellere en efficiëntere wijze.”

1. Roberto Massiff, VP of Sales, Grupo El Mercurio

comScore zal de acquisitie bespreken in een conference call
Het comScore management zal de aankondiging van vandaag toelichten in een conference call op woensdag 1 september 2010 om 14.00 uur CEST. De conference call en herhaling ervan kunnen als volgt via telefoon en webcast worden beluisterd en bekeken
Inbelnummer: +1 866.314.4865, passcode 95213991
(Internationaal) +1 617.213.8050, passcode 95213991

Nummer voor herhaling: +1 888-286-8010, passcode 91044502
(Internationaal) +1 617-801-6888, passcode 91044502

Webcast (live en herhaling): http://ir.comscore.com/events.cfm

Over Nedstat
Nedstat is een toonaangevende aanbieder van web analytics en innovatieve oplossingen voor online business optimalisatie. Het hoofdproduct Sitestat™ stelt marketeers in staat om interactie met klanten te optimaliseren en conversie te verbeteren door online ervaringen persoonlijker en relevanter te maken. Het product Stream Sense™ is een koploper op het gebied van video analytics. De Nedstat producten en diensten helpen marketeers de effectiviteit en winstgevendheid van online marketingprogramma’s te verbeteren en gebruikservaringen en marketinguitgaven te optimaliseren. Tot de klantenkring behoren vele gerenommeerde en wereldwijd opererende ondernemingen zoals Electrabel, Europcar, London Stock Exchange, Panasonic, Renault, Repsol en Wolters Kluwer, alsmede vele publieke en commerciële televisieorganisaties in Europa zoals Eurosport, France Televisions, ITV, NOS, NRK, RTL, SVT en VRT. Accreditaties van onafhankelijke, toonaangevende instituten in Europa, zoals ABC electronic, OJD, Kia en Audiweb garanderen dat metrics van klanten volledig in overeenstemming zijn met de gestelde standaarden. Nedstat is opgericht in 1996, telt 125 medewerkers en heeft kantoren in Amsterdam (hoofdkantoor), Antwerpen, Frankfurt, Londen, Madrid, Parijs en Stockholm. Op alle kantoren werken mensen uit het land zelf en alle producten, documentatie, consultancy en opleidingen van Nedstat worden aangeboden in de lokale taal.

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld en is de favoriete bron van digitale marketinginformatie. comScore helpt haar klanten om het zich pijlsnel ontwikkelende digitale marketinglandschap beter te begrijpen, te exploiteren en ervan te profiteren door oplossingen te bieden op het gebied van meten en evalueren van online publiek, de effectiviteit van adverteren, sociale media, zoeken, video, mobiel, e-commerce, en een breed scala aan andere opkomende vormen van digitaal gedrag. comScore’s kracht ligt in een wereldwijd actief panel van zo’n 2 miljoen internetgebruikers die comScore expliciet toestemming hebben gegeven om hun browse- en koopgedrag op vertrouwelijke basis vast te leggen. Deze data kunnen ook worden gecombineerd met via websites of telecom carrier verkregen gegevens om zo de meest volledige en eenduidige meting van digitaal gedrag ter wereld te bieden. comScore’s recente acquisitie van ARSgroup voegt een van de meest gevalideerde metingen van de overtuigingskracht van het adverteren op TV en multimediacampagnes toe. Diensten van comScore worden gebruikt door meer dan 1.400 klanten wereldwijd, waaronder toonaangevende spelers zoals AOL, Baidu, BBC, Best Buy, Carat, Deutsche Bank, ESPN, Facebook, France Telecom, Financial Times, Fox, Microsoft, MediaCorp, Nestle, Starcom, Terra Networks, Universal McCann, Verizon Services Group, ViaMichelin en Yahoo!. Kijk voor meer informatie op www.comScore.com.

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen binnen het betekeniskader van sectie 27A van de (Amerikaanse) Securities Act uit 1933 en sectie 21E van de (Amerikaanse) Securities Exchange Act uit 1934, met inbegrip van, maar niet beperkt tot comScore’s verwachtingen over het effect en de voordelen van de acquisitie van Nedstat, financieel of anderszins; comScore’s verwachtingen over de groei, kansen en, bij voorkeur, de markt voor mobiel ondernemen en marketingproducten; en comScore’s verwachtingen wat betreft de integratie van Nedstat’s producten en klantenbestand met haar bestaande producten. Deze verklaringen bevatten risico’s en onzekerheden waardoor actuele resultaten wezenlijk kunnen verschillen, met inbegrip van, maar niet beperkt tot: het effect van de integratie van Nedstat’s werkzaamheden en producten in comScore’s werkzaamheden en producten; de mogelijkheid dat de markt voor web analytics niet groeit en zich ontwikkelt als verwacht; comScore’s vermogen om klanten van Nedstat vast te houden; het risico dat met Nedstat ook problemen worden geïntegreerd; comScore’s vermogen om haar bestaande klantenkring uit te breiden en nieuwe producten te ontwikkelen; de verwachte kracht van comScore als bedrijf en de vraag van klanten naar comScore’s producten; de toekomstige kwaliteit van klantrelaties en de daaruit voortvloeiende (mate van) verversing van het klantenbestand; verwachtingen over de groei van de klantenkring; en verwachtingen over de groei van de verkoop.

Raadpleeg voor een nadere toelichting van deze en andere risicofactoren comScore’s kwartaalverslag op Form 10-Q voor de periode tot 30 juni 2010, het jaarverslag op Form 10-K voor de periode tot 31 december 2009, en regelmatig andere dossiers van de Securities and Exchange Commission (de “SEC”), die beschikbaar zijn op de website van de SEC (http://www.sec.gov).

Aandeelhouders van comScore worden gewaarschuwd om geen onredelijke verwachtingen te hebben van onze toekomstgerichte verklaringen, die alleen iets zeggen over de datum waarop zulke verklaringen zijn afgelegd. comScore aanvaardt geen verplichting om publiekelijk enige toekomstgerichte verklaringen te actualiseren om zich zo over gebeurtenissen, omstandigheden of nieuwe informatie na de datum van het persbericht uit te laten, of om zich uit te laten over het plaatsvinden van onvoorziene gebeurtenissen.

Contact:
Andrew Lipsman