oktober 7, 2013

comScore introduceert Online Video Rapportage in Nederland

comScore Video Metrix Toont aan dat VEVO het Leidende Youtube Partner Kanaal in Nederland is

Amsterdam, Nederland, 7 oktober 2013 – comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, maakt vandaag bekend dat het comScore Video Metrix lanceert in Nederland. Video Metrix is ruim zes jaar geleden in de Verenigde Staten op de markt gebracht om over online video te rapporteren. Daarna volgden andere landen over de hele wereld, met in Europa: Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Rusland, Spanje en Turkije. comScore Video Metrix is ontwikkeld om de klanten van comScore inzicht te geven in de internetvideomarkt en hen te helpen om succesvol te zijn binnen deze markt. De eerste Video-Metrixrapportage in Nederland laat zien dat in de maand augustus 2013 11,1 miljoen Nederlanders samen bijna 3 miljard online video’s bekeken.

Nederlandse internetters zijn na de Britten de meest actieve online videokijkers
Hoewel Nederland de kleinste online video markt betreft van de acht Europese markten waarvoor Video-Metrixrapportages opgesteld worden, heeft het op Groot-Brittannië na wel de meest actieve internetpopulatie, met een gemiddelde van 269,5 video’s per kijker in de maand augustus.

Bereik van de Europese markten waarvoor rapportages worden opgesteld gerangschikt naar aantal video’s per kijker
Augustus 2013
Totaal aantal Europese internetbezoekers van 6 jaar en ouder, thuis en op het werk Bron: comScore Video Metrix
  Aantal unieke kijkers
 (x 1000)
Aantal video’s per kijker
Verenigd Koninkrijk 37.992 323,6
Nederland 11.090 269,5
Spanje 22.193 228,3
Turkije 21.810 207,7
Frankrijk 39.885 194,6
Duitsland 46,529 179.3
Italië 26,850 158.7
Rusland 60,016 162.4

Jonge mannen bekijken de meeste video’s op internet
In augustus 2013 bekeek 83,3% van de Nederlandse internetpopulatie van 6 jaar en ouder online video’s, met een gemiddelde kijktijd van 20,9 uur. De kijkcijfers laten significante verschillen in zien naar geslacht en leeftijd. Mannen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar bekeken de meeste internetvideo's, met een gemiddelde van 471,7 bekeken video’s en een totaal van  38,3 uur in de hele maand. Ter vergelijking: vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep keken gemiddeld slechts 206,2 video’s met een totale kijktijd van 17,2 uur. Vrouwen van 55+ keken het minst naar online video’s. Zij brachten in deze maand slechts 11,6 uur door met het kijken naar  online video’s.

Ook in het totaal van alle leeftijdscategorieën is er een significante kloof zichtbaar tussen het kijkgedrag van mannen en vrouwen. Gemiddeld bekeek elke man 112,5 video’s meer en bracht hij 10,1 uur meer door met het bekijken van online video's dan zijn vrouwelijke tegenhanger.

Online videokijkers in Nederland naar leeftijd en geslacht
Totaal Nederland, 15 jaar en ouder, thuis en op het werk
Bron: comScore Video Metrix
Doelgroep Totaal internet
aantal video’s per kijker aantal uren per kijker
Totale publiek (6+) 269,5 20,9
    Vrouwen 45-54 356,2 27,0
    Vrouwen 55+ 180,0 11,6

Top 10 van YouTube Partner Channels naar aantal unieke kijkers
De gegevens over YouTube-partners voor augustus 2013 laten zien dat video-muziekwebsite VEVO boven aan de ranglijst staat met 2,6 miljoen kijkers. Maker Studios Inc. staat tweede met 2,4 miljoen kijkers, gevolgd door UMG met 2 miljoen en SonyBMG met bijna 2 miljoen kijkers. Binnen de top-10 YouTube-partners haalden VEVO en Maker Studios Inc. de hoogste scores qua minuten per kijker (resp. 58,4 en 34,5) en totaal aantal video’s (resp. 18,663 en 13,690). Daarna komt Fullscreen met 24,7 minuten per kijker en een totaal van 18,663 video’s.

YouTube Partner Channels * naar aantal unieke kijkers
Totaal Nederland, 6 jaar en ouder, thuis en op het werk
Bron: comScore Video Metrix
  Totaal aantal unieke kijkers (x 1000) Totaal aantal video’s Aantal minuten per kijker
VEVO @ YouTube 2.598 50,775 58,4
Maker Studios Inc. @ YouTube 2.365 29,261 34,5
UMG @ YouTube 2.045 11,402 12,6
SonyBMG @ YouTube 1.980 11,126 14,8
Fullscreen @ YouTube 1.950 18,663 24,7
Warner Music @ YouTube 1.858 13,690 20,8
ZEFR @ YouTube 1.398 7,628 14,9
The Orchard @ YouTube 1.393 7,521 14,4
Outrigger Media - EMI @ YouTube 1.295 5,562 13,2
Base79 @ YouTube 1.157 4,778 12,3

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is een wereldwijd toonaangevende onderneming in digitale metingen en analyses van het gedrag van consumenten met betrekking tot internet, mobiele diensten en televisie. Die kennis wordt omgezet in inzicht en acties waarmee klanten de waarde van hun digitale investeringen kunnen maximaliseren. Ga voor meer informatie naar www.comscore.com/companyinfo.

+33 (0) 1 42 47 45 06

Tags: VEVO, Video, , YouTube