januari 19, 2012

Bijna 50 procent van de Europese internetgebruikers bezoekt kranten sites

comScore publiceert een overzicht van Europees internetgebruik in november 2011

LONDEN, Verenigd Koninkrijk, 19 januari 2012 - comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, publiceert vandaag een overzicht van internetgebruik in Europa dat aantoont dat 379,4 miljoen Europeanen online zijn geweest in november 2011, met gemiddeld 27,8 uur per persoon. Deze studie maakt gebruik van comScore’s onderzoekspanel, dat het geaggregeerde internetgebruik van 49 Europese landen toont en individuele rapportages biedt over 18 landen in Europa. De bevindingen toonden aan dat 47,8 procent van de Europeanen kranten sites bezoekt, met een opmerkelijk percentage bezoeken van de top 5 kranten sites voorafgegaan door een bezoek aan Facebook.

Bijna 1 op de 2 Europeanen bezoekt kranten sites
In november 2011, bezochten 181,5 miljoen unieke personen in Europa kranten sites, een groei van 9 procent vergeleken met vorig jaar. De Daily Mail trekt nog steeds het grootste publiek aan met 20,1 miljoen unieke bezoekers, gevolgd door de Guardian met 15,7 miljoen unieke bezoekers. De Turkse kranten Hürriyet en Milliyet en de Duitse krant Bild staan in de top 5 van kranten sites en waren bij elkaar goed voor ongeveer 10 miljoen unieke bezoekers.

Belangrijkste kranten sites in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000)
November 2011
Bron: comScore MMX
  Totaal aantal unieke bezoekers (000)
Totaal Internet : Totale doelgroep 379.402
Nieuws/informatie - kranten 181.529
Mail Online 20.068
Guardian.co.uk 15.705
Hurriyet.com.tr 10.429
Bild.de 9.663
Milliyet.com.tr 9.628
ElPais.com 8.472
Elmundo.es sites 7.849
KP.ru (Komsomolskaya Pravda) 7.233
Telegraph Media Group 6.877
RIA.ru (RIA Novosti) 6.182

Een analyse van de sites die bezocht zijn door Europeanen, voordat zij een bezoek brachten aan de top 5 kranten sites, toont aan dat tenminste 12 procent eerst een bezoek bracht aan de sites van Google. Dit percentage is aanzienlijk hoger bij de Daily Mail en de Guardian (meer dan 23 procent van het inkomende verkeer op de sites). Tenminste 10 procent van de bezoeken werden voorafgegaan door een bezoek aan Facebook (deze data bevatten zowel directe verwijzingen naar Facebook links als bezoeken door gebruikers via het intypen van een webadres na een bezoek aan Facebook).

Opvallend is dat het percentage van het verkeer naar deze sites, voorafgegaan door een bezoek aan Facebook, in beide gevallen sterk is toegenomen. Dit benadrukt zowel Facebook’s groeiende bekendheid in het Europese weblandschap, als het steeds sterker wordende vermogen om verkeer op de site door te verwijzen. Het percentage van het inkomende verkeer op een site, voorafgegaan door een Facebook bezoek, was het hoogst bij de Turkse site Milliyet, met bijna een vijfde van al het verkeer op hun site (18,9 procent). Facebook zorgde ook voor een significant percentage van het inkomende verkeer naar de sites van de Daily Mail en de Guardian, voor beide sites ongeveer 13 procent, terwijl dit percentage voor de Duitse kranten site Bild.de nog hoger lag (14,8 procent). Milliyet, één van de vijf grootste Europese kranten sites, laat hierin de meeste groei zien (9 procent), op de voet gevolgd door de Guardian (8 procent groei).

Verkeer naar top 5 kranten sites in Europa voorafgegaan door Facebook.com
November 2011 vs. november 2010
Bron: comScore MMX
Site Percentage van inkomend verkeer voorafgegaan door een bezoek aan Facebook.com
Nov-10 Nov-11 Verschil
Mail Online 8,5% 13,1% 4,6
Guardian.co.uk 4,6% 12,8% 8,2
Hurriyet.com.tr 6,5% 10,0% 3,5
Bild.de 8,4% 14,8% 6,4
Milliyet.com.tr 9,9% 18,9% 9,0

Snelst groeiende sites in Europa
De sites van Google blijven de meest populaire websites in Europa in november met 347,3 miljoen unieke bezoekers, dat is een bereik van 91,5 procent van de totale Europese internetdoelgroep. Ondertussen blijft het Russische sociale netwerk VKontakte koploper op het gebied van engagement van de meest populaire websites. Europese bezoekers spendeerden gemiddeld 438,9 minuten (7,3 uur) op deze site. De snelst groeiende websites in Europa van oktober tot november waren home improvement leverancier Kingfisher (een groei van 21 procent), gevolgd door de Franse film website AlloCiné sites (een groei van 19 procent). De sociale netwerksite LinkedIn.com en dagelijkse aanbiedingen site Groupon vielen ook onder de snelst groeiende websites, met een stijging van respectievelijk 6 procent en 4 procent.

Top 15 snelst groeiende websites* in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000)
November 2011 vs. oktober 2011
Bron: comScore MMX
Websites Totaal aantal unieke bezoekers (000)
Okt-11 Nov-11 Percentage verschil
Totaal internet :Totale doelgroep 372.066 373.433 1%
Kingfisher 14.850 18.028 21%
AlloCine Sites 12.743 15.147 19%
Search-Results.com 13.103 15.039 15%
Demand Media 15.320 17.434 14%
The Mozilla Organization 41.625 46.179 11%
LeGuide.com Sites 13.810 15.252 10%
VideoBB.com 14.443 15.748 9%
Sony Online 14.920 16.221 9%
Groupe PPR 24.930 27.003 8%
Babylon.com 17.984 19.061 6%
LinkedIn.com 27.725 29.366 6%
Wikia Sites 16.398 17.305 6%
New York Times Digital 23.818 25.070 5%
Rambler Media 22.565 23.596 5%
Groupon 23.487 24.508 4%

* Van de top 100 websites

Europees internetgebruik per land
Hieronder is een overzicht te zien van Europees internetgebruik van de 18 landen waarvoor comScore individuele rapportages levert. Het Russische internet publiek blijft groeien en haalde Duitsland in als grootste online markt in Europa. Het Verenigd Koninkrijk behaalde weer de hoogste engagement met gebruikers die gemiddeld 38,2 uur online waren gedurende de maand.

Overzicht van Europees internetgebruik per land
Gerangschikt op basis van het totaal aantal unieke bezoekers (000)
November 2011
Bron: comScore MMX
Landen Totaal aantal unieke bezoekers (000) Gemiddeld aantal uren per bezoeker Gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker
Wereldwijd 1.438.877 24,4 2.353
Noorwegen 3.272 28,9 2.627
Ierland 2.355 21,3 2.071

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld en is de favoriete bron van digitale marketing intelligence. Kijk voor meer informatie op www.comscore.com/companyinfo.

Tags: Kranten, Rankings, VKontakte